MijnPIA gebruikt WhatsApp. Als je meer wil weten over de betrouwbaarheid van WhatsApp in combinatie met PIA en hoe jezelf je privacy kunt vergroten, lees dan de volgende toelichting:
Populariteit WhatsApp
Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek van 2020 gebruikten 12,1 miljoen Nederlanders van jong tot oud WhatsApp. Dit komt neer op ongeveer 70% van de totale bevolking van Nederland. WhatsApp wordt veel gebruikt voor het uitwisselen van verschillende soorten informatie, van alledaagse conversaties tot zeer persoonlijke gesprekken en foto’s.
Beveiliging
Wereldwijd maken maar liefst 2,5 miljard actieve gebruikers gebruik van WhatsApp en versturen ongeveer 100 miljard berichten per dag. Meta beschikt over verschillende middelen om de beveiliging van hun systemen te waarborgen en te voorkomen dat hun systemen worden gehackt. Meer informatie daarvoor is te vinden via de website van WhatsApp.
End-to-end encryptie
WhatsApp gebruikt end-to-end encryptie om ervoor te zorgen dat alleen de afzender en ontvanger van een bericht de inhoud kunnen lezen. Dit betekent dat niemand anders, inclusief WhatsApp zelf, toegang heeft tot de inhoud van de berichten.
Meta-gegevens
Het is echter belangrijk om op te merken dat WhatsApp de mogelijkheid heeft om bepaalde informatie te verzamelen, zoals metagegevens over communicatie en app-gebruik, om de app te verbeteren en gebruikersstatistieken te genereren.
Waarom maakt PIA gebruik van WhatsApp?
Een veel voorkomend probleem in de zorgsector is dat het introduceren van nieuwe zorgtechnologie weerstand oproept bij mensen die zorg nodig hebben. Omdat het moeilijk is om met iets nieuws te beginnen en afscheid te nemen van wat vertrouwd is. Onze Persoonlijke Interactieve Assistent (PIA) blijft dicht bij wat vertrouwd is door gebruik te maken van een communicatiemiddel waar mensen bekend mee zijn, namelijk: WhatsApp. Dit is gebruiksvriendelijk voor de zorgbehoevende en onderhoudsvriendelijk voor de (mantel)zorgverlener.
MijnPIA voor bestaande WhatsApp-gebruikers
Met PIA stimuleren wij niet om een WhatsApp-gebruiker te worden, maar om mensen die al gebruik maken van WhatsApp op een laagdrempelige makkelijke manier te ondersteunen met hun dagstructuur en eigen regie door middel van dagelijkse tips, herinneringen of vragen die zijzelf of hun (mantel)zorgverleners kunnen instellen. MijnPIA is er dus niet op gericht om expliciete gesprekken te voeren over de zorgverlening en/of details over aandoeningen, diagnoses en andere medische informatie; het moet gezien worden als een middel om notificaties te versturen aan de zorgbehoevende die mogelijkerwijs zorg gerelateerd kunnen zijn.
Moeten (mantel)zorgers ook gebruik maken van WhatsApp?
Nee. (Mantel)zorgverleners hoeven geen gebruik te maken van WhatsApp. In plaats daarvan kunnen ze WhatsApp-berichten opstellen en plannen om op specifieke tijden, data of dagen te worden verstuurd via het MijnPIA-platform. Ze kunnen via dit platform en e-mailmeldingen zien of en hoe de zorgbehoevende heeft gereageerd op het ontvangen bericht. Omdat (mantel)zorgverleners geen directe communicatie hebben via WhatsApp met de zorgbehoevende, kan WhatsApp ook geen verband leggen tussen de zorgverleners en de zorgbehoevenden. Kortom, het gebruik van WhatsApp is niet nodig voor (mantel)zorgverleners.
Met PIA geen vrije maar geprogrammeerde gesprekken
De (mantel)zorgverlener bepaalt hoe een PIA-gesprek eruitziet. Het gesprek bestaat uit een bericht of vraag met respectievelijk één of drie antwoordopties en een reactie van PIA op het antwoord. De (mantel)zorgverlener heeft volledige controle over de inhoud van deze teksten, antwoorden en eventuele afbeeldingen, video’s en audiofragmenten. Met andere woorden, de (mantel)zorgverlener bepaalt welke onderwerpen en inhoud de zorgbehoevende ontvangt en op kan reageren. Als genoemd kan de (mantel)zorgverlener dus wegblijven van expliciete details over de gezondheidstoestand van de zorgbehoevende, mocht dat onwenselijk zijn.
Ingetypte berichten
Een zorgbehoevende kan ook zelf een bericht typen en versturen via PIA. PIA reageert hierop met een vaste reactie en drie antwoordopties. De inhoud van deze reactie en antwoordopties wordt bepaald door de (mantel)zorgverlener. Om het gebruik van ingetypte berichten eventueel te ontmoedigen, kan de reactie bijvoorbeeld zijn: “PIA is bedoeld voor het ontvangen van herinneringen en tips, niet om berichten te versturen. Jouw bericht kan niet in behandeling worden genomen. Kies voor wie het bericht is bedoeld: ‘Familie’, ‘Zorgorganisatie’. Als er gekozen wordt voor de optie ‘Familie’, wordt er bijv. geadviseerd om de familie te bellen.
Toestemming gebruiker
Mocht je als (zorg)organisatie PIA willen inzetten , dan gaan wij ervan uit dat de zorgbehoevende hier toestemming voor heeft gegeven. Om de zorgbehoevende te informeren en akkoord te vragen, kun je gebruik maken van deze voorbeeldbrief: